Børn i haven

Bliv medlem her, og modtag Praktisk Økologi 6 gange årligt.

Barnets første have

Af Karna Maj
Praktisk Økologi 1/2007, side 4

Det er, mens børnene er små, at vi skal give dem fornemmelsen for frøets fantas­tiske muligheder, når det puttes ned i et hul i jorden. Give dem fornemmelsen af planter, som vokser helt op i himlen. Lade dem plukke blomster i alle regnbuens farver, grave spiselige knolde op af jorden, lære forskellen på grønne og røde jordbær og lade dem finde ud af, at det man dyrker selv, smager allerbedst.

Brombær nok til alle

Af Veronica Bay og Mette Jørgensen
Praktisk Økologi 1/2007, side 22

På ydre ­Nørrebro ­ligger en af ­Københavns ­sidste ­tilbage­værende ­skole­haver. Her kan børn fra stenbroen ­opleve ­dyrkningens ­mirakel og naturens overflod. Veronica Bay har besøgt haven og talt med folkene bag og børnene.

Den grønne skolegård

Af Alice Nøhr
Praktisk Økologi 1/2007, side 28

De fleste danske skole­gårde har et kæmpe ­potentiale, som ikke bliver udnyttet. Grønne skole­gårde giver ikke alene ­bedre legemuligheder. De kan også bruges til ­læring og fortæring.

En spisehave for børn

Af Anders Bech
Praktisk Økologi 3/2014, side 10

Anlæg en spisehave som dine børn og børnebørn vil huske dig for. For altid.

Helt væk i haven

Af Jens Thejsen og Mette Jørgensen
Praktisk Økologi 1/2007, side 9

Set i børnehøjde mangler mange af nutidens haver mystik og følelsen af det farlige. Men ved hjælp af planter kan man skabe magiske huler, gemmesteder og labyrinter.

Kroppen i haven

Af Lulu Charlotte Harteg Jacobsen
Praktisk Økologi 2/2008, side 26

Den sansemotoriske have styrker børns udvikling, indlæringsevner – og i sidste ende også sociale færdigheder. Men hver aldersgruppe stiller forskellige krav til havens indretning.

Leg med frø

Af Stine Müller
Praktisk Økologi 1/2007, side 6

I stedet for at købe frøposer kan en inspirerende leg være at finde frø i køkkenskuffen eller høste dem selv.

På børnenes vilkår

Af Anna María Pálsdóttir
Praktisk Økologi 3/2007, side 12

Børns havearbejde skal ske på deres egne præmisser, uden at vi voksne stiller krav til resultatet. Lad deres interesse bestemme, hvor avanceret dyrkningen bliver, og lok glæde og havelyst frem i dem med fælles havelege.

Rum til børn

Af Morten Hansen
Praktisk Økologi 4/2008, side 18

En god børnehave handler om rumoplevelse. Den kan man skabe på mange måder – fra et tæppe på jorden til en lille scene, hvor ungerne kan optræde.

Sanselister

Af Jens Thejsen
Praktisk Økologi 1/2007, side 8

Brug alle sanser – også følesansen – til at gå på opdagelse i planteriget og lav top ti-lister over planternes sansekvaliteter. En sjov leg for både børn og voksne.

Skolehaven giver livsappetit

Af Marianne Leisner
Praktisk Økologi 1/2007, side 32

I Norge har skole­haverne fået nyt liv med projektet »­Levende skole«. Tiltaget er en delvis succes, for skole­haven kræver omsorg og engagement, men når det lykkes, er den en pædagogisk oase.

The Edible Schoolyard

Af Veronica Bay
Praktisk Økologi 1/2007, side 36

Omtale af den internationalt ­anerkendte skolehave i Californien.

Vandlege

Af Bodil Søgaard
Praktisk Økologi 6/2008, side 30

Vand er et helt enestående stof. Med simple forsøg kan man let illustrere nogle af vandets forunderlige og særegne egenskaber.


Som nyt medlem kan du købe de forudgående årgange til en speciel lav pris – se mere under Bestilling af medlemsskab og Bestilling af årgange.

Her er du: Forsiden > Tidsskriftet > Børn i haven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider