10. juli 2006

Den nye bølge

Leder i Praktisk Økologi 4/2006

Af Veronica Bay, redaktør

Den vestlige verden er ramt af en økologisk bølge.

Hollywoodstjerner brander sig selv ved at signalere grøn etik, og store, internationale magasiner sætter økologi på forsiden – ja, de dedikerer hele numre til grøn levevis, bæredygtig mode og økologisk design. Skal der være noget på trøjen i år, skal det være en grøn elg eller en hjemmebroderet rive.

TIME Magazine har for eksempel lanceret et specielt økotillæg, hvor bæredygtighed bliver fremhævet som den nye luksus, og alt i bladet, fra leder og artikler til annoncer og designtips, handler om økologi. Også ­Vanity Fair har udgivet et grønt nummer med bl.a. Julia Roberts og George Clooney på forsiden. Lanceringsfesten blev en newyorker-­begivenhed, for hvis man vil være med på noderne, er man økolog.

Nu kunne man jo godt blive bekymret for, om et sådant mediecirkus på længere sigt kunne være med til at udmatte interessen for økologi hos den brede befolkning. Men man kan på den anden side også bare glæde sig over, at smukke og berømte mennesker arbejder for en god sags tjeneste. At budskabet kommer frem.

For pludselig har økologi også sneget sig ind uventede steder på den politiske scene. Under sin seneste rejse til USA promoverede Anders Fogh Rasmussen danske vindmøller. Et par måneder før indrømmede Bush offentligt, at oliereserverne nok ikke ville vare evigt. Måske skyldes disse to begivenheder henholdsvis, at vindmølleindustrien er en stor aktør på det danske eksportmarked, og at oliemarkedet er trængt. Men Fogh og Bush har også spottet, at økologi og bæredygtighed er ved at blive nogle af tidens hotteste trends.

Helt så hipt er økologi endnu ikke blevet herhjemme, selv om vi også her oplever en stigende interesse. Salget af varer med ø- eller fairtrade-mærker er stigende. På Frederiksberg i København er der netop åbnet et økologisk supermarked med 2000 økologiske varer på hylderne – som en modvægt til discountsupermarkedernes udbud. Der åbnes flere og flere gårdbutikker, og stadig flere melder sig ind i kogræsserforeninger.

Økologi signalerer tid, overskud og lyst. Tid til at tilberede og spise sin mad langsomt. Overskud til eftertanke, omhu og omsorg – for sig selv og andre. Lysten til at vælge helheden. At leve et liv, hvor det hele hænger sammen. Og det er en god signalværdi at sende i vores fortravlede verden.

For økologi er ikke kun en hot trend, som skal afløses af nye strømninger næste sæson. Det er resultatet af mange års hårdt arbejde for en sammenhængende løsning på miljøproblemerne og en daglig kamp for det gode liv. Så selv om økologien har haft et midlertidigt dyk efter at have redet på toppen af bølgen, arbejder tiden for økologien. Næste bølge er i gang.

Her er du: Forsiden > Nyheder > Den nye bølge

Søg:

StÝt Havenyt.dk

Til forsiden…