19. februar 2007

Haven i børnehøjde

Leder i Praktisk Økologi 1/2007

Af Jens Thejsen, redaktør, Veronica Bay, redaktør, Stine Müller og Camilla Friedrichsen

Havestof er godt stof i disse år, hvor en lind strøm af farvestrålende bøger, tidsskrifter og tv-­udsendelser beskæftiger sig med de praktiske, æstetiske og ­op­lev­el­sesmæssige sider af havelivet. De ­voksnes ­haveliv, vel at mærke, for det er de voksnes have­verden, der er i centrum. Det er vel i og for sig forståe­ligt nok, for det er de voksne, som skaber haverne, og dem, som regerer.

I Praktisk Økologi skriver vi også mest om voksen­haver, og kun enkelte gange har vi pippet lidt om børnene i haverne. Det er synd, for det er jo der, det ofte begynder. Hos mange voksne er haveglæden blevet grundlagt gennem intense oplevelser i barndommens have, for børns haveoplevelser kan være epoke­gørende for deres udvikling – hvis ellers voksne skaber mulighederne.

Haven giver mulighed for at udvikle alle sanser, for at være nysgerrig og eksperimentere på et konkret plan. Mulighed for at opleve det forunderlige ved at se frø spire og planter vokse. Haven inviterer til fysiske udfoldelser, et alternativ til det stillesiddende liv foran fjernsyns- og computerskærme. Og så giver haven børn mulighed for at lege, pjanke og drømme – fri fra de voksnes verden.

I dette nummer af Praktisk Økologi ser vi på børns haveliv fra mange vinkler – fra barnets første køkkenhave, idéer til hvordan man sammen med børnene kan finde frø i køkkenskufferne eller høste sine egne frø i køkkenhaven, hvordan en parcelhushave kan blive forvandlet til en drømmehave med gemmesteder og mystik, til hvordan man kan udforske kriblekrablelivet i haven. Haveliv er også at høste sine egne grønsager. Vi ser derfor på, hvordan man kan få børn til at spise flere grønsager og giver opskrifter på grønsagslege, der kan udfordre smag og bevidsthed om råvarerne, og så kommer vi med gode råd og opskrifter, der kan bruges, når børnene skal med i køkkenet.

De fleste danske børn befinder sig ikke længere i de danske haver i de lange eftermiddage efter skoletid. De går på institution. Så i den sidste del af bladet beskæftiger vi os med skolehaver både i Danmark og i udlandet. For tiden blæser de politiske vinde ikke i retning af kreative børnemiljøer. Tværtimod bliver man som forælder, bedsteforælder, pædagog og lærer mødt med nedskæringer på skoler og daginstitutioner, idéer om tidlig skolestart, evalueringshysteri og angsten for pisa-undersøgelser. Men der er mange måder at lære på, og heldigvis er interessen for haver på skoler og i institutionerne stigende. Mange skolers og institutioners haveaktiviteter bliver lavet på trods af tidens tendenser.

Hvis børnene skal have muligheden for at opdage glæden og forundringen over at se noget vokse, kræver det noget af de voksne. Det kræver både aktiv deltagelse og en vis styring fra de voksnes side, men samtidig også forståelsen for, hvornår man som voksen skal holde sig væk. Men mest af alt kræver en børnevenlig have, at de voksne giver køb på pænheden. Man skal ikke indrette sig, så det er en katastrofe, hvis en blomst bliver plukket, en gren knækker eller der bliver trampet i et nyrevet bed. Pænheden må ikke sejre – vildskaben må ikke drukne i voksnes ønsker om at gøre børn til små voksne, hvor præstation tæller mere end livsglæde.

Her er du: Forsiden > Nyheder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider